Особливості генези та функціонування синестетичної метафори в оглядах українських страв та продуктів харчування (на матеріалі You Tube відео англійськомовних блогерів).
DOI:
https://doi.org/10.31558/2075-2970.2019.38.6Ключові слова:
перцепція, перцептивна зона, сенсорне відчуття, контактний / дистантний рецептор, синестезія, синестетична метафораАнотація
Стаття присвячена аналізу особливостей творення та функціонування синестетичної метафори в рамках англійськомовного розмовного інтернет-дискурсу. Синестетична метафора розглядається як результат синестезії, що на перцептивному рівні впливає на інвентар залучуваних мовцями мовних засобів. Об’єктом даного дослідження виступає синестетична метафора, яка реалізуються в англійськомовному інтернет-дискурсі, предметом є особливості генези синестетичної метафори та її функціонування. Джерелом матеріалу дослідження послугували відеозаписи оглядів українських страв та продуктів харчування англійськомовними блогерами США, Великобританії та Канади (загальна тривалість 7 год. 47 хв. 33 с), розміщені на платформі YouTube. Шляхом застосування методу суцільної вибірки, компонентного аналізу, описового та кількісного методів дослідження виокремлено 37 одиниць синестетичної метафори (47 слововживань), виявлені моделі синестетичних перенесень та установлена їхня продуктивність. Найпродуктивнішою моделлю синестетичних перенесень, яка використовується мовцями, є модель «вигляд –> дотик», меншу продуктивність демонструють моделі «смак –> дотик», «смак –> вигляд» та «звук –> дотик». Найменш продуктивними моделями синестетичної метафори виявились «смак –> запах», «запах –> смак», «запах –> дотик», «дотик –> вигляд» та «вигляд –> смак». Крім того, шляхом аналізу напрямків синестетичних перенесень визначено місце контактних та дистантних рецепторів у процесі передачі перцептивної інформації, де у ролі джерела перенесень перцептивних ознак найчастіше виступає зона дотику, в той час як зони візуальної (зорової) та олфатичної (смакової) перцепції у більшості випадків відіграють роль реципієнтів сенсорних відчуттів.Посилання
Bertimus. (2017). Americans Try Other Countries Food – UKRAINE. [YouTube Video]. Retrieved July 20, 2019 from https://youtu.be/e8wAEvn4g6Q E
mmymedeinjapan. (2018). Emmy Eats Ukraine. [YouTube Video]. Retrieved July 17, 2019 from https://youtu.be/GdIRXFZXKv8
Jamesyboy Experiment. (2019). BRITISH COUPLE Try UKRAINIAN SNACKS – UKRAINE Sweets & Snacks Tour – UA. [YouTube Video]. Retrieved July 18, 2019 from https://youtu.be/zdHTAU29xE
Life of READO [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://youtu.be/SxM11X8KAhw (дата звернення : 15.07.2019).
Samuel and Andrey – Travel and Food Videos. (2017). Ukrainian Food in Lviv. [YouTube Video]. Retrieved July 16, 2019 from https://youtu.be/R012xnuZ094
The Review Diary. (2017). Canadians Try Ukrainian Candy! Universal Yums Unboxing. [YouTube Video]. Retrieved July 21, 2019 from https://youtu.be/rbs4nQoG6bY