A Communication Tactic Emhasising the Advantages and Exclusiveness of an Institution in German and Ukrainian Advertising Slogans.

Authors

  • O.V. Leschenko м. Донецьк

Keywords:

advertising slogan, communication tactic, strategic market positioning, lexical, morphological, syntactic and stylistic peculiarities, comparative analysis

Abstract

The paper deals with the comparative analysis of German and Ukrainian advertising slogans of banks, consulting and insurance companies. Slogans present an institution as exclusive and aim at the insitution market positioning. Communication tactic features a great number of lexical, morphological, syntactic and stylistic peculiarities such as evaluative words, terms, rhetoric figures, parcelling. These devices make for strategic communication in slogans.

References

Броженко С. В. Стратегия дифференциации и языковые средства её реализации в рекламном дискурсе (на материале русско- и немецкоязычной банковской рекламы) : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.20 „Сравнительно- историческое, типологическое и сопоставительное языкознание” / С. В. Броженко ; Челябинский государственный педагогический университет. – Челябинск : [б. и.], 2011. – 23 с.

Броженко С. В. Стратегии и тактики речевого воздействия в рекламном дискурсе (на материале рекламних текстов банковских услуг) [Электронный ресурс] / С. В. Броженко // Вестник Челябинского государственного университета. – 2011. – № 3. – С. 11–15. – Режим доступа : http://elibrary.ru/item.asp?id=16369298.

Дядечко Л. А. Рекламний слоган : прагматичний і соціофункціональний аспекти / Л. А. Дядечко // Вісник Черкас. ун-ту. Філолологічні науки. – 2009. – Вип. 169. – С. 53–59.

Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи / О. С. Иссерс. – [4-е изд.]. – М.: КомКнига, 2005. – 284 с.

Коваленко Н. Л. Лінгвістична позначеність слогана в структурі рекламного тексту : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.02 „Російська мова” / Н. Л. Коваленко. – Дніпропетровськ, 2006. – 17 с.

Кочетова Л. А. Динамика стратегии самопрезентации в рекламном дискурсе [Електронний ресурс] / Л. А. Кочетова // Современные исследования социальных проблем. – 2012. – № 3. – С. 1–15. – Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/dinamika-strategii-samoreprezentatsii-v-reklamnom-diskurse.

Кочетова Л. А. Английский рекламный дискурс в динамическом аспекте : автореф. дисс. на соискание учен. степени доктора филол. наук : 10.02.04 „Германские языки” / Л. А. Кочетова. – Волгоград, 2013. – 39 с.

Ксензенко О. А. Эвристика рекламного дискурса / О. А. Ксензенко // Языковой дискурс в социальной практике : [материалы Междунар. научно-практ. конф.]. – Тверь : Твер. гос. ун-т, 2013. – С. 118–124.

Литвинова А. В. Слоган в рекламе : генезис, сущность, тенденции развития : дисс. ... кандидата филол. наук : 10.01.10 / Литвинова А. В. – М., 1996. – 185 с.

М’яснянкіна Л. І. Структурні типи слоганів у телевізійній рекламі / Л. І. М’яснянкіна // Теле- та радіожурналістика. – 2012. – № 11. – С. 152–157.

Федорець С. А. Англійські запозичення в мові сучасної української реклами : дис. ... кандидата філол. наук : 10.02.01 / Федорець С. А. – Харків, 2005. – 203 с.

Hoffmann M. Stil und stilistischer Sinn im Bezugsfeld pragmatischer und ästhetischer Kommunikationshandlungen / I. Barz, G. Lerchner, M. Schröder // Sprachstil. – Zugänge und Anwendungen. Ulla Fix zum 60. Geburtstag. Heidelberg : Winter, 2003. – S. 107–121.

Hoffmann M. Werbekommunikation stilistisch / N. Janich // Handbuch Werbekommunikation. Sprachwissenschaftliche und interdisziplinäre Zugänge. – Tübingen : Narr (=UTB), 2012. – S. 179–195.

Ising S. Deutsche und russische Fernseh-Werbeslogans im Vergleich. Eine linguistische und interkulturelle Analyse / S. Ising. – Duisburg : Universitätsverlag Rhein-Ruhr, 2007. – 201 S.

Janich N. Werbesprache. Ein Arbeitsbuch / N. Janich. – [5., vollst. überarb. und erw. Aufl.]. – Tübingen : Narr, 2010 – 323 S. – (Narr-Studienbücher).

Luhmann N. Die Realität der Massenmedien / N. Luhmann. – Opladen : Westdeutscher Verlag, 1996. – 219 S.

Polajnar J. Textuelle Aspekte von rekontextualisierten Werbeslogans in deutschsprachigen Zeitungen / J. Polajnar // Muttersprache. Vierteljahresschrift für deutsche Sprache. – 2012. – № 122. – С. 48–64.

Duden. Deutsches Universalwörterbuch / Dudenredaktion. – Mannheim, Leipzig u.a. : Dudenverlag, 2001. – 1892 S.

Корпус німецьких рекламних слоганів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.markenlexikon.com/.

Корпус німецьких рекламних слоганів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.slogans.de/.

Корпус українських рекламних слоганів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.adme.ru/.

Корпус українських рекламних слоганів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ru.coloribus.com/. 23. Кореспондент. – 2012. – № 32. 24. Focus. – 2010. – № 15.

Issue

Section

Language units аnd cатеgоrіes in тhe typological and contrastive aspects